Miért hasznos az érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatás?

Azok a 3-5 éves kisgyermekek, akik az óvodában érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatásban vettek részt, hajlamosabbak zöldséget és gyümölcsöt enni, írják finnországi kutatók egy, a táplálkozás közegészségügyi vonzataival foglalkozó szaklapban.

A kutatók által használt, élelmiszerekkel kapcsolatos oktatási metódus (Sapere) arra a módszerre támaszkodik, ahogy a kisgyermekek az öt érzékszervüket használják az új ismeretek tanulásakor: megtapogatják, megnézik, megszagolják, megkóstolják és meghallgatják az új dolgokat. A módszer aktív szerepet biztosít a gyermekek részére, arra bátorítja őket, hogy osszák meg egymással az érzékszerveik révén szerzett élményeiket. Az érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatás jól illik az óvodák mindennapi életébe, ahol a kisgyermekek naponta több étkezésben és pedagógusi foglalkozásban is részt vesznek.

Az óvodák több módszerből is választhatnak, amikor a kicsiket az egészséges táplálkozásra akarják oktatni, így pl. a kezükbe adhatják a különböző zöldségeket és gyümölcsöket, bevonhatják őket a főzésbe és sütésbe, felajánlhatják nekik, hogy az óvoda udvarán saját növényeket termesszenek; a közös cselekvés és tapasztalat fontos szempont. Az élelmiszerekkel kapcsolatos témák megjelenhetnek a könyvekben és a játékokban is.

Kaisa Kähkönen és munkatársai két óvodás gyerekcsoportot hasonlítottak összePublic Health Nutrition-ben publikált tanulmányukban: az egyik csoport tagjai érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatásban részesültek, míg a másik csoport tagjai nem. A vizsgálat során a gyerekek szabadon választhattak a különböző zöldségeket és gyümölcsöket is tartalmazó asztalról, majd a kutatók lefényképezték a tányérjaikat, hogy elemezhessék, miket választottak, és mennyit ettek meg. Az eredmény szerint az érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatásban részesült gyermekek inkább választottak zöldségeket és gyümölcsöket, különösen azok a gyermekek, akiknek anyja alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkezett. Mivel egyébként az alacsonyabb iskolai végzettséggel rendelkező szülők gyermekei hajlamosak kevesebb zöldséget és gyümölcsöt enni, ez azt bizonyítja, mondják a kutatók, hogy az élelmiszer-oktatás segíthet a családok közötti táplálkozási különbségek kiegyenlítésében.

Az érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatás az óvodai étkezések légkörét is javította, és arra bátorította a szüleik szerint válogatós gyermekeket, hogy újabb és újabb zöldségeket és gyümölcsöket kóstoljanak meg. A kutatók hangsúlyozzák: az óvodában szerzett, táplálkozással kapcsolatos pozitív élmények segítik az egészséges táplálkozási szokások kialakulását, mivel a kisgyermekkorban megtanult „diétás választások”, a megszeretett ételek gyakran velünk maradnak a serdülő- és felnőttkorban is.

(Szerző: www.merokanal.hu)

Vélemény, hozzászólás?