Itthon minden második gyermek menzás, azonban vannak olyan országok, ahol a tanulók többsége, vagy majd’ mindegyikük igénybe veszi az iskolai étkeztetést. Például a svéd és finn diákok 85-95%-a ott eszik napközben.

A sok ország sokféleképpen igyekszik vonzóvá tenni a közétkeztetést, s a tapasztalataik bennünket is segíthetnek, hogy gyerekeinkkel megismertethessük és megkedveltethessük az egészséges konyhát.

Nyilván itthon is számos jó módszert találtak ki és használnak erre, amelyek többeknek is segíthetnének, ha össze lennének gyűjtve. Ha lenne egy olyan tár, fórum, ahová ötletért, tanácsért fordulhatnak a szülők, pedagógusok, étkeztetési szakemberek. Segítsenek ezt összehozni!

Kérjük, legyenek büszkék, osszák meg bevált módszereiket, a jó gyakorlatukat!

 

Iskolai étkezés: egy jó gyakorlat − Japán

Íme egy iskola, ahol étel minden nap friss alapanyagból készül. A 45 perces ebédidőre ugyanúgy oktatási óraként tekintenek, mint a matematikára, vagy az olvasásra. Egy óra, ami nem csak az evésről szól. Egy másik kultúra, egy másik ország. Így is lehet(ne)…

okostanyer.hu – kattintson, próbálja ki!

Felnőttek és a gyerekek számára is érdekes és hasznos az az új honlap, mely az egészséges táplálkozási szokások kialakításához szükséges információkat tartalmazza. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által fejlesztett, az OKOSTÁNYÉR® táplálkozási ajánlást bemutató okostanyer.hu website mellett már az okostelefonokra letölthető applikáció is elérhető.

Hogyan vehetjük rá gyermekünket, hogy több zöldséget fogyasszon?

Ha megkérdezünk egy gyermeket, hogy mi a kedvenc étele, nagy valószínűséggel nem egy zöldséget, vagy…

Miért hasznos az érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatás?

Azok a 3-5 éves kisgyermekek, akik az óvodában érzékszerveken alapuló élelmiszer-oktatásban vettek részt, hajlamosabbak zöldséget…

Percentilis módszer: kövessük gyermekünk fejlődését!

A percentilis módszer, mérési technika alkalmazásával időben kiderülhet megfelelően tápláljuk-e gyermekünket, bármilyen lappangó betegséget, táplálékallergiát vagy felszívódási zavart időben észlelhetünk.

Eredményes a gyermekkori elhízás visszaszorításáért indított GYERE® Program

7%-kal csökkentette a súlyfelesleggel küzdő 6-12 éves gyermekek számát a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének GYERE®…

Iskolában FŐ az egészség

Az alábbi videóval a jó gyakorlatok egyik gyöngyszemét mutatjuk be: az Iskolában FŐ az egészség…

Ahol van kérdés, ott közel a segítség

Ha nem tudják mit adjanak a gyereknek, vagy hogyan adják, hogy megszeresse, tegyenek egy próbát: kérdezzenek, írjanak nekünk. Kollégáink a legjobb tudásuk szerint fognak válaszolni.

Továbbképzés a konyhán dolgozóknak

Javítana a konyhai kiszolgálás minőségén? Szervezzünk szakmai továbbképzéseket a konyhai személyzet számára!

Hírek a konyháról

Vajon tudják a szülők, hogy mit ebédelt a gyermeke és mit érdemes vacsorára adni?

Visszajelzések – egy svédországi példa

A svéd közétkeztetés értékelésére kifejlesztettek egy innovatív, web-alapú rendszert, melynek célja, hogy az oktatási intézmények visszajelzést kapjanak az étkeztetésük minőségéről.

Diákbarát étkező

A diákok otthonosabban fognak mozogni az intézmény étkezőjében, ha a segítségükkel szebbé és hangulatosabbá alakítjuk a teret. Például ha rajzpályázatot hirdetünk, a nyertes munkákkal díszíthetjük az étkező falát.

Főzőiskola

A gyermekek új ételek iránti lelkesedését nagymértékben lehet azzal befolyásolni, ha bevonjuk őket a főzés folyamatába és megtanítjuk őket az ételek elkészítésére. Számos országban főzőkurzusokat szerveznek az iskolásoknak, ahol szakácsok segítségével készíthetnek el egyszerűbb ételeket. Nézd meg mások hogyan valósítják meg!

Szervezzünk menza bizottságot!

Szervezzünk tanulmányi kirándulásokat!

Van az iskola környékében pékség, termőföld, élelmiszergyár? Mutassuk meg a gyerekeknek!

Kertészkedjünk, termesszünk növényeket együtt!

Nézd meg más iskolák hogyan tanítják meg a gyermekeiknek, hogy honnan származnak az élelmiszerek!

Helyi vagy organikus termékek használata

Ebédidő=ebédre szánt idő?

A nyugodt étkezés nem csak biológiai szempontból, hanem az ebédszünet élményének kialakításában is fontos szerepet játszik. Nézze meg mások hogyan törekednek a nyugodt étkezésre?

Mutassunk példát!

A gyermekek figyelemmel kísérik a körülöttük levők viselkedését, amelyet mintának is használhatnak. Pedagógusként példamutatással is taníthatja a gyermekeket a helyes étkezési kultúra és szokások kialakítására.

 

 

 

Ha tetszett, lájkold és oszd meg: