A HAPPY-héthez csatlakozó intézmények maguk döntik el, hogy milyen programokat szerveznek, milyen foglalkozásokat valósítanak meg a héten. Segítségül összegyűjtöttünk néhány ötletet és közzéteszünk letölthető segédanyagokat.

Van ötleted, hogy milyen egyéb módszerekkel segíthető elő az óvodában, iskolában a gyerekek helyes folyadékfogyasztási szokásainak kialakítása? Írd meg nekünk: happyhet@nngyk.gov.hu

Oktatás

A HAPPY-hét során javasolt egy kifejezetten a helyes folyadékfogyasztási szokásokról szóló oktatásban is részesíteni a gyerekeket. Ehhez segítségül korcsoportokra differenciált óravázlatokat és ppt-prezentációkat bocsátunk rendelkezésre.

Oktatóanyag, 1-2. osztályosoknak

Tanári segédlet: óravázlat

Vetíthető pdf-prezentáció

Oktatóanyag, 3-4. osztályosoknak

Tanári segédlet: óravázlat

Vetíthető pdf-prezentáció

EGÉSZSÉGEDRE – Igyál vizet mindennap! – oktatóvideó

Animációs oktatóvideó iskolásoknak, a merokanal.hu Youtube-csatornáján:

https://youtu.be/benxvWtF8YY

10 tipp víziváshoz – oktatóvideó

Animációs oktatóvideó iskolásoknak, a merokanal.hu Youtube-csatornáján:

https://www.youtube.com/watch?v=iN4-XIMeh3k

Az élet kútja – oktatóvideó

Oktatóvideó iskolásoknak, az okosdoboz.hu oldalon:

https://www.okosdoboz.hu/video?id=34


Plakátok

Nyomtassák és helyezzék ki az óvodában, iskolában a HAPPY-hét hivatalos plakátjait, illetve osszák meg azokat elektronikusan a szülőkkel, gondviselőkkel, hogy az üzenetek a család minden tagjához eljussanak!

+ Plakát, szórólap készítése
Beszélgessen a gyerekekkel a vízfogyasztás fontosságáról és rajzoljanak vagy fessenek együtt plakátokat/szórólapokat, melyeknek az üzenete, hogy elsősorban vizet és ne cukros italokat igyanak. Az elkészült művekkel díszítsék a csoportszobát/osztálytermet, készítsenek faliújságot.

Jelzőlámpás plakát, óvodásoknak

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Jelzőlámpás plakát, iskolásoknak

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Kiszáradás mértékéről tájékoztató plakát, minden korosztálynak

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Cukrozott üdítő vs. víz, óvodásoknak

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Minden csepp számít!, iskolásoknak

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Szülőknek szóló plakát

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.


Online megoldható feladatok

Talpig vízben

Válaszolj a megadott betűk segítéségével a vízre vonatkozó kérdésekre!
https://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=844

Italos kirakós

Válaszd ki a legegészségesebb innivalót, majd mozgasd a kirakós darabjait a helyükre!
https://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=823

Mit hoz a pincér?

Figyeld meg, milyen italokat hoz a pincér. Melyikre van szükséged?
https://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=800

Labirintus (1-2. osztály)

https://wordwall.net/hu/resource/28292322/happy-hét

Anagramma (2. osztálytól)

https://wordwall.net/hu/resource/28280119/happy-hét

Szókereső (3. osztálytól)

https://wordwall.net/hu/resource/28280442/happy-hét

Beszélgetés, képek alapján (3-4. osztály)

https://wordwall.net/hu/resource/28280779/happy-hét


Vízizsaru-szolgálat

HAPPY-hét zárásaként, az egyéni víz-, illetve üdítőfogyasztás alapján, a héten legtöbbet fejlődött vagy más szempontból kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulók (osztályonként akár több) megkaphatják a hivatalos vízizsaru-igazolványt, amely felhatalmazza őket arra, hogy szóbeli figyelmeztetésben részesítsenek a jövőben az iskola területén bárkit, aki cukros üdítőitalt fogyaszt.

Vízizsaruk a HAPPY-hét folyamán, minden nap is kijelölhetők. Feladatuk lehet rendszeres vízivásra figyelmeztetni a társaikat.

A vízizsaruk akár ünnepélyes keretek között is felavathatók.

Tipp: A honlapunkról letölthető hivatalos vízizsaru-igazolvány helyett akár sajátot is tervezhetnek a gyerekek.


Vízidő – iskoláknak

A tanórák kezdetét és végét jelző csengetés rendjébe beilleszthe­tő egy új, szabályos időközönként (kb. óránként) felhangzó rövid csengetés vagy dallam, amely emlékezteti a tanulókat a rendsze­res folyadékpótlás fontosságára. Ahol a csengetési rend változta­tására nincs lehetőség, a vízivásra figyelmeztető szignál, dallam, stb. ugyanígy akár az iskolarádióban is elhangozhat vagy osztá­lyonként kijelölt felelősök (pl. hetesek) hívhatják fel társaik figyel­mét a szükséges folyadékpótlásra, minden tanóra előtt vagy után.


Vízivás engedélyezése a tanórák alatt

A legtöbb iskolában tiltott a tanórák alatti evés-ivás.
A HAP­PY-hét idejére az ivásra vonatkozó korlát feloldható: a tanulók számára megengedhető, hogy ha szomjasak, álmosnak érzik magukat, szédülnek, fáj a fejük, a tanítás alatt is felfrissíthessék magukat egy pohár víz elfogyasztásával (természetesen az óra menetének megzavarása nélkül).

Javasoljuk az iskolák vezetői számára, hogy fontolják meg, hogy ne csak a HAPPY-Hét ideje alatt, hanem a tanév valamennyi napján engedélyezzék a tanóra alatti folyadékpótlást a gyere­kek számára.


Vízbár

Folyadékpótlást ösztönző ötlet lehet, ha pl. a büfé egyik sarkában vagy az osztályteremben, a kihelyezett vízautomata körül berendeznek egy olyan „klubhelyiséget”, ahol a tanulók szívesen megpihennek a szünetekben, hogy elfogyasszanak egy-egy pohár vizet. A „vízbárban” kialakítható bárpult, ahol a „mixer” vízalapú (bogyós gyümölccsel, narancs-, grapefruit-, citromkarikákkal, stb. ízesített, cukormentes) „koktélokat” kever, melyeket különböző formájú jégkockákkal, színes szívószállal kínál. A bárban – naponta vagy szünetenként – váltott „mixerek” is dolgozhatnak; dekorációként vizes palackokból készített díszek, a vízfogyasztást népszerűsítő poszterek is felhasználhatók. Minden iskolát arra biztatunk, hogy a HAPPY-Hét lezárása után is üzemeltessék a „vízbárokat” ezzel is biztosítva a mosdón kívüli vízivás lehetőségét.


Személyre szabott pohár/palack/poháralátét

Vízfogyasztásra ösztönözheti a gyerekeket önmagában az is, ha saját, személyre szabott poharakat, palackokat, illetve poháralátéteket használhatnak. Díszíthetnek papír vagy műanyag poharakat filctollal, öntapadós matricákkal, flitterekkel vagy üvegpoharakat speciális festékkel, készíthetnek ötletes poháralátéteket, de a célnak otthonról hozott, egyedi bögrék, poharak is megfelelnek. Fontos, hogy az elkészített vagy otthonról hozott poharakból viszont csak vizet igyanak a gyerekek! Segítheti a rendszeres folyadékfogyasztást, ha a poharak számára találnak egy olyan helyet a teremben, ahol a gyerekek bármikor, könnyen hozzájuk férhetnek. Példaértékű, ha a pedagógus is részt vesz a kézműves foglalkozásban, elkészíti saját poharát, amelyből rendszeresen iszik.

Kép: Gyöngyös Város Óvodái, Katona József Úti Tagóvoda, Mese csoport, 2019


Ki nevet a végén? társasjáték

Szükséges eszközök:

  • dobókocka
  • ahány játékos van annyi különböző gomb vagy kis figura
  • játéktábla


HAPPY-társasajáték (Dobble)

A népszerű Dobble nevű társasjáték alapján készült egyszerű játékunk gyors reflexeket és jó megfigyelőkészséget igényel. Akár 5-6 éves kortól is játszható!


Bingó! – 4. osztályos kortól

Rendhagyó Bingó! játék, amivel szórakozva tanulhatnak a gyerekek.

Szükséges eszközök:

  • osztálylétszámnak megfelelő számú nyomtatott bingótábla
  • íróeszközök


Memóriajáték

Nyomtassuk ki a kártyákat kartonra és vágjuk ki azokat.

Tegyük a kártyákat az asztalra, hátlapjukkal felfelé, szabályos téglalap alakban. A játékosok sorban 2-2 tetszőleges lapot fordítanak fel. Aki párt talál, leszedheti magának a kártyákat az asztalról és mégegyszer fordíthat. Ha nem talál párt, a kártyákat visszafordítja és a következő játékos jön. Az a játékos nyer, aki a legtöbb kártyát szedte le.

Tipp: tartósabbak a kártyák, ha le is lamináljuk őket.


Vízpróba – sportverseny

A résztvevők – a tízpróba mintájára – különböző versenyszámokban indulnak vizes palackos váltófutástól a „palackkitartáson” át (ki meddig bírja oldalra nyújtott karokkal kitartani a 0,5 vagy 1 literes vizes palackot) a vizes palackok felhasználásával kiépített akadálypálya teljesítéséig. Eközben a szurkolók palackokból készített dobokkal, csörgőkkel (rizzsel, apró kaviccsal megtöltött palackokkal) buzdíthatják a versenyzőket.

A sportesemény jó alkalom arra, hogy emlékeztessük a gyerekeket, hogy az izzadással vizet veszítenek, melyet pótolniuk kell. Figyelmeztessük a gyerekeket, hogy sportoláskor az átlagosnál is több vizet kell inniuk.


Rablójáték

Jelöljünk ki egy területet (madzaggal, kötéllel vagy krétával), egy kb. két, két és fél méter átmérőjű kört. Ebben a körben áll és vigyáz az „okos gyerekek kedvenc szomjoltójára” az „egészség őre”. A körön belül helyezzünk el vizespalackokat (üresek is megfelelnek a célnak). A csoport tagjai, anélkül, hogy beléphetnének a lezárt területre, igyekezzenek minél több palackot megszerezni. Egyszerre több játékos is támadhat, tehetik ezt bármely irányból. Akit viszont az őr megérint, az kiesett. A játék nyertese: aki a legtöbb palackot rabolta. A játékot nehezíthetik azzal, ha a megszerzendő vizespalackok mellett üdítőitalok dobozait, flakonjait is elhelyezik a határvonalon/körben. Az a játékos, aki kerülendő italt rabol el az őrtől, azonnal kiesik a játékból.


Őrjáték

Jelöljünk ki egy gyereket, aki „az egészség őre” szerepét fogja játszani. Az egészség őre szerepe szerint „furcsán lát: csak a mozgást érzékeli, az álló alakokat nem veszi észre”. Az őr a terem egyik falánál álljon, háttal a szemben lévő falnál egy vonalba felsorakozott társainak. Az őr és a többiek között elszórtan helyezzünk el ásványvizes flakonokat (üres palackok is megfelelnek a célnak). A cél, hogy a tanulók, az alapvonalról elindulva, begyűjtsék az összes palackot. Csakhogy, amikor a háttal álló őr visszafordul, mindenkinek meg kell merevednie abban a pózban, amilyenben éppen van. Akit mozogni lát az őr, azt visszaküldheti az alapvonalra. Az őr bármikor, a neki tetsző (lehetőleg kiszámíthatatlan) ritmusban fordul hátra. Az értékes italokat nem csak megszerezni kell, hanem sikeresen vissza is kell velük jutni az alapvonalon túlra. (Ha az őr valakit a kinccsel a kezében lát mozogni, annak is újra kell kezdeni, a kincset letéve, az alapvonalról.) A játékot nehezíthetjük úgy is, hogy a vizespalackok mellett, üdítőitalok dobozait, flakonjait is elhelyezzük a játéktérben. Aki ilyen italt érint meg, azonnal kiesik a játékból. A játék többféle szervezési formában terjedt el: a) az őr kővé változtathatja azt, akit mozogni lát (ahelyett, hogy visszaküldené az alapvonalra) b) szabadon mozgók (érintéssel) kioldhatják elfogott társaikat c) az elfogottak csak úgy szabadulhatnak, ha társaik felemelik és az alapvonalig viszik őket (vigyázat, az őr bármikor visszafordulhat!)


Óriás dobókocka

Szükséges eszközök:

  • papírral bevont kocka alakú doboz, 6 oldalán játékos feladatokkal (pl.: 1 perc kacsatánc; fél perc fél lábon ugrálás; fél perc páros karkörzés előre; 1 perc vonatozás; fél perc törpejárás; 1 perc diszkótánc stb.)
  • poharak, kulacsok, víz
  • stopper

Ez a játék órakezdés/foglalkozás előtt vagy közben is bevethető (mikor fáradni látszik a csoport/osztály).
A játék célja, hogy a gyerekeket emlékeztessük arra, hogy mozgás során megizzadunk, ezzel vizet veszít a szervezetünk, amit pótolni kell. A pedagógus vagy a kiválasztott gyerek dob az óriás dobókockával (ami előzetesen, akár a gyerekekkel közösen is elkészíthető). A csoport/osztály minden tagja végzi az így kapott feladatot. A mozgás végén mindenkinek engedélyezett egy pohár víz megivása.


Motiváló matricák

Nyomtassuk ki öntapadós papírra a matricákat és jutalmazzuk velük a gyerekeket (jó teljesítményért, ha segítettek valamiben, ha vizet hoztak magukkal az iskolába stb.), akár a HAPPY-hét után is.


Vízivásra emlékeztető órarend

Az órarendet jutalomként/díjként is oszthatjuk a HAPPY-hét folyamán. Érdemes kartonra nyomtatni, hogy tartósabb legyen.


Lédús? – színező

Szükséges eszközök:

  • osztálylétszámnak megfelelő szamú nyomtatvány
  • színes ceruza, filc stb.

Adjunk minden gyereknek egy színezőt. A gyerekek feladata kiszínezni az egészséges ételek közül azokat, amelyek lédúsak”, magas a víztartalmuk (és így hozzájárulnak a napi folyadékbevitelhez). Fontos, hogy minden nap fogyasszanak ilyen ételeket is. A képet haza is vihetik, kitehetik például a konyhában.


(színezendő: alma, körte, kígyóuborka, leves, narancs,
hal, paradicsom, cukkini, joghurt, görögdinnye,
sárgarépa, fejessaláta, paprika
nem színezendő: magos kenyér, dió, magvas keksz)


Színezők

Nyomtatható, vizes témájú színezőink felhasználhatók foglalkozásokhoz vagy jutalomként is kioszthatók.


Álmaim vizespohara

Rajzolós-színezős foglakozás keretében a gyerekek megtervezhetik „álmaik vizespoharát”, amiből mindig szívesen innának vizet.

Segítségképpen készültünk pár pohársablonnal, amik innen letöltve kinyomtathatók:


Rímfaragás, iskolásoknak

Olvassuk fel hangosan a verseket az osztálynak.
A gyerekek találják ki a hiányzó szavakat.

A gyerekek megpróbálkozhatnak hasonló rímek faragásával is.


Kísérletek vízzel

A víz csodákra képes! Ezekkel a lenyűgöző kísérletekkel jó élményeket társítanak majd a gyerekek a vízhez.

Növénygondozás

Szükséges eszközök:

  • egyforma növénykék (pl. fűmagból hajtatott fű), különböző cserépben
  • víz

Gondosan öntözzék az egyik növénykét, míg a másik nem kap vizet. Figyeljék meg közösen, hogyan változnak a növények, minden nap. A megfigyeléseiket rögzítsék naplóban, fotódokumentáció is készülhet. A kísérlet alkalmas lehet annak illusztrálására, hogy az élőlények számára fontos a megfelelő folyadékutánpótlás. Víz nélkül a növény a kiszáradás jeleit kezdi mutatni, ha nem jut vízhez, idővel elpusztul. A folyadék pótlására a víz a legalkalmasabb.

Színes káposztalevelek

Szükséges eszközök:

  • 4 db átlátszó befőttesüveg
  • 4 káposztalevél
  • vízben oldható festék, 4 színben

Töltsenek meg 4 befőttesüveget festékkel
színezett vízzel, állítsanak beléjük egy-egy
káposztalevelet. Másnapra a levelek kiszínesednek.
A kísérlet azt illusztrálja, hogy szívják fel a
növények a vizet. A szöveteken keresztül a
víz minden sejthez eljut. Ugyanígy hasznosítja
az emberi szervezet is a vizet. A víz a
sejtek működéséhez fontos anyagokat is
szállít (a kísérletben ezt jelképezik a festékek).

Úszik vagy elsüllyed?

Szükséges eszközök:

  • 1 tál víz
  • színes gyurma

A gyerekekkel közösen, gyurmából készítsünk különböző méretű golyókat, majd tegyük őket a vízzel teli tálba. Úsznak vagy elsüllyednek?
Most formáljunk egyszerű hajókat a gyurmából és tegyük ezeket is a vízzel teli tálba. Úsznak vagy elsüllyednek?


(Magyarázat: ugyanaz a darab gyurma képes úszni vagy elsüllyedni, attól függően, hogy milyen az alakja.
Amikor valamit beleteszünk a vízbe, megemelkedik a víz szintje. A gyurma súlya kisebb, mint a kiszorított víz súlya, a hajóforma esetében, így a hajó úszik. A gyurma súlya nagyobb, mint a kiszorítot víz súlya, golyó esetében, így az elsüllyed.)

Mentőmellényben

Szükséges eszközök:

  • 1 nagy pohár víz
  • kisebb citrom vagy narancs

Tegyünk egy citromot vagy egy kisebb narancsot egy pohár
vízbe. Úszik vagy elsüllyed? Most hámozzuk meg a gyümölcsöt és ismételjük meg a kísérletet.Vajon mi történik?
Magyarázzuk el a gyerekeknek, hogy miért a meghámozott citrom/narancs süllyed el.

(Magyarázat: a citrom héja olyan, mint egy mentőmellény, amely ezernyiapró légbuborékkal van tele, ezek teszik képessé arra, hogy lebegjen a vízen.)

Vízvirágok

Szükséges eszközök:

  • néhány pohár víz
  • filctollak
  • kávéfilter-papírok

Vágjunk köröket a filterpapírból, kicsit nagyobb méretűt,
mint amekkora a pohár szája. Filctollal rajzoljunk a filterpapír közepére egy színes pöttyöt és készítsünk két bevágást a pöttyig. Az így keletkező csíkot hajtsuk le. Tegyük a papírkorongot a pohár tetejére úgy, hogy a behajtott csík vége beleérjen a vízbe. Várjunk néhány percet és mutassuk meg a gyerekeknek, hogy milyen mintákat fest majd a víz a papírra.

(Magyarázat: a papír felületén parányi üregek, hajszálvékony csövecskék vannak, melyekben a víz terjed. A festék különböző összetevői eltérő gyorsasággal terjednek a vízzel, így rajzolják ki azokat a színes mintákat, amelyeket látunk.)


Vízizene

Pohárzene

Szükséges eszközök:

  • vékonyabb falú üvegpoharak (lehetőleg egyformák)
  • víz

Töltsük meg a poharakat különböző magasságig vízzel. Nedves ujjal körözzünk lassan a poharak peremén és teszteljük a hangokat. Figyeljük meg, hogy van, amelyik mélyebb hangot ad, van, amelyik magasabbat. Sorba tudjuk rendezni őket?

Üvegzene

Szükséges eszközök:

  • egyforma üvegek
  • víz

Keressünk, néhány egyforma üveget, és töltsünk mindegyikbe eltérő mennyiségű vizet. Kérjük meg a gyerekeket, hogy kissé oldalról fújjanak rá az üvegek szájára és hallgassák meg, milyen hangot ad ki. Melyik ad magasabb hangot? Melyik ad mélyebb hangot? Próbálják meg sorba rendezni, hogy hangsort alkossanak az üvegek! Majd kérjük meg a gyerekeket, hogy finoman kocogtassák meg az üvegek oldalát. Melyik üveg szól a legmagasabb, és melyik a legmé-lyebb hangon?


Útkeresők

Nyomtatható útkereső, 4-6 éveseknek

Nyomtatható útkereső, 6-8 éveseknek


Trófea a családnak

Kérjük meg a gyerekeket, hogy figyeljék meg a családtagjaik folyadékfogyasztási szokásait. Aki nem iszik elég vizet vagy aki túl sok cukros italt iszik, annak meséljenek arról, milyen fontos szerepe van a vízivásnak az egészség megőrzésében. Készítsenek a gyerekek trófeát/ajándékot (pl. vizesflakonból) és jutalmazzák meg vele azt a családtagot, aki megpróbál változtatni a szokásain.


Gyerekek által készített kisfilmek

Animációk, rap, bábelőadás…

Nézze meg a csoport/osztály a 2022-es HAPPY-hét, gyerekek által készített, kreatívabbnál kreatívabb kisfilmjeit, Youtube-csatornánkon! Ha kedvet kaptak, készítsenek hasonlót!