Koronavírus és vízfogyasztás

A koronavírus-fertőzés során tartósan fennálló láz (esetleg hasmenés, hányás) esetén szervezetünk extra folyadékot veszít, ezért ilyenkor a kiszáradás veszélye is nagyobb, valamint a betegségből való felépülés is elhúzódhat.

Tudtad? 39℃-os láz esetén például izzadással akár 9 dl folyadékot is veszíthetünk egy nap alatt!

A hosszú ideig fennálló lázas állapot megterhelheti a keringési rendszert is, valamint légzőszervi- és anyagcsere-betegségekben (pl. cukorbetegség) az anyagcsere felborulásához vezethet, ezért ilyen esetekben nagyon fontos mielőbb elérni a normál testhőmérsékletet.


Fontos figyelni a testünk jelzéseire, hiszen a kiszáradás (dehidratáció) első jele jellemzően nem a szomjúság, hanem a fejfájás, szédülés, a koncentráció csökkenése, ingerlékenység, a száj és a szem kiszáradása. Ha keveset iszunk, a haj és a bőr elveszti rugalmasságát, a vizelet mennyisége csökken, színe sötétebbé válik, szaga felerősödik. A légúti váladék hamarabb besűrűsödik és nehezebben tud távozni a tüdőből, ami akár a tüdőgyulladás kialakulását is elősegítheti.

A betegség lefolyása alatt, felnőtteknek akár 3 litert meghaladó folyadékbevitelre is szükségük lehet.

Leginkább a víz, ásványvíz, világosra főzött tea, zöldséglé, gyümölcslé fogyasztása ajánlott, de sok folyadékhoz juthatunk a lédús gyümölcsökből (pl. görögdinnye, sárgadinnye, alma-, barackfélék), zöldségekből (pl. uborka, paradicsom, cukkini), valamint a különböző levesekből is.

A cukrozott üdítőitalok az „üres kalóriák” forrásai: fogyasztásukkal a szervezet nem jut értékes tápanyagokhoz, csak cukorhoz, így nem támogatják a gyógyulást.

Az üdítőkben lévő cukor hatására ráadásul olyan savtermelő baktériumok szaporodhatnak el a szájban, melyek roncsolják a fogzománcot, ezért csak ritkán és kis mennyiségben fogyasszuk ezeket az italokat, és különös figyelmet fordítsunk a fogmosásra, a szájhigiéné fenntartására.

Az alkoholnak és koffein tartalmú italoknak (pl. kávé, energiaital, kóla) vízhajtó hatásuk van, ezért fogyasztásukat kerüljük. Az alkoholok ráadásul a gyógyszerek hatását is befolyásolhatják.


Hogyan biztosítható a megfelelő folyadékellátottság?

  • Óránként igyon valamilyen ajánlott folyadékot. Láz, fokozottabb rosszullét esetén akár negyed óránként néhány kortyot.
  • Emésztési panaszok, hányás, hasmenés esetén kerülje az egyszerre nagyobb mennyiségű folyadék fogyasztását, mert kellemetlen gyomortáji feszülést, fájdalmat, valamint a fenti tünetek fokozódását okozhatja.
  • Tartson egy pohár vizet az ágya mellett, és éjszaka is igyon, ha felébred vagy megszomjazik.
  • Ha vizelete a megszokottól eltérő, nem elég rendszeres és sötétebb színű, az szintén a kiszáradás jele lehet. Ilyenkor igyon még több folyadékot.
  • Amennyiben csökkent az étvágya is, igyon turmixokat vagy fogyasszon naponta többször leveseket, így egyszerre a folyadék- és energiabevitelét is növelheti.
  • Étvágytalanság, hasmenés, láz, sok köhögés miatti folyadékvesztés esetén a vízen, gyümölcs- és zöldségleveken, valamint teán kívül a főtt zöldséglevek, a főtt burgonya leve is segítheti a folyadékegyensúly fenntartását. A gyógyszertárban kapható orális rehidráló por/folyadék (ORS) alkalmazására is szükség lehet, melynek megfelelő nátrium-glükóz aránya segíti a víz, belekből történő felszívódását, így a hasmenés tüneteit is mérsékli (a bélbe jutott folyadék nagyobb részben tud felszívódni, hasznosulni). Akár otthon is elkészíthetünk hasonló oldatot.

Házi ORS recept:

– 1 l víz
– 1/2 teáskanál konyhasó
– 2,5 dl gyümölcslé vagy 5 teáskanál cukor

A felsorolt összetevőket alaposan keverje össze és kortyolgatva kis adagokban fogyassza el.


További táplálkozási tanácsok, koronavírussal fertőzött betegek számára itt: https://merokanal.hu/taplalkozas/taplalkozasi-tanacsok-korhazi-kezelest-nem-igenylo-koronavirussal-fertozott-betegek-szamara/

Csatlakozz a 30 napos “vízivás kihíváshoz” és legyél egészségesen hidratált!