Tápanyagok 60 éves kor felett: mire van szükségünk és mit kerüljük?

Kategória: Egyéb, Táplálkozás | 0

Időskori táplálkozási ajánláson dolgozik az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet, megjelenése 2020-ban várható. Az intézet dietetikusai addig is összegyűjtötték azokat a tápanyagokat, amelyek nélkülözhetetlenek az egészség megőrzése szempontjából és azokat, melyekből a lehető legkevesebbet ajánlott fogyasztani, 60 éves kor felett.

Nélkülözhetetlen

Rostok

A bélmozgás elősegítése révén megakadályozzák a székrekedést. Ezen kívül a szív- és érrendszeri betegségek, az elhízás, valamint néhány daganatos betegség megelőzésében is fontos szerepet játszanak.

Miben található? Zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű gabonák, hüvelyesek, magvak

Kalcium és D-vitamin

Hozzájárulnak az egészséges és erős csontozat fenntartásához.

Miben találhatók? Tej, tejtermékek (túró, kefir, joghurt, sajt).

Vas

A szervezet megfelelő oxigénellátásában van lényeges szerepe.

Miben található? Húsok, máj és egyéb belsőségek, káposztafélék, búzakorpa, paraj, hüvelyesek, lenmag, tökmag, tojássárgája.

B12 vitamin

Hozzájárul az agy és az idegrendszer egészségének megőrzéséhez.

Miben található? Állati eredetű élelmiszerekben: húsok, halak, tej, tejtermékek.

Telítetlen zsírok

Segítenek fenntartani a normál koleszterinszintet.

Miben találhatók? Növényi olajok (olívaolaj, napraforgóolaj, kukoricaolaj stb.), halak, avokádó, olajos magvak.

Kerülendő

Hozzájárulhat a magas vérnyomás kialakulásához, ami növeli a stroke és a szívbetegségek kockázatát.

Miben van sok? Feldolgozott élelmiszerek (pl.: csomagolt félkész ételek, levesporok, leveskocka, sós rágcsálnivalók, felvágottak)

Cukor

A túlzott és rendszeres cukorfogyasztás elhízáshoz vezethet, mely számos további betegséget okozhat.

Miben van sok? Csokoládék, cukorkák, kekszek, cukros üdítők, cukrászsütemények

Telített zsírsavak

A telített zsírsavak növelik a káros, ún. LDL-koleszterin szintjét, fokozva az érelmeszesedés kockázatát.

Miben találhatók? Étkezési zsír, kókuszolaj, pálmaolaj, zsíros húsfélék.

Ha tetszett, lájkold és oszd meg: