A HAPPY-héthez csatlakozó intézmények maguk döntik el, hogy milyen programokat szerveznek, milyen foglalkozásokat valósítanak meg a héten. Segítségül összegyűjtöttünk néhány ötletet és közzéteszünk letölthető segédanyagokat.

Van ötleted, hogy milyen egyéb módszerekkel segíthető elő az óvodában, iskolában a gyerekek helyes folyadékfogyasztási szokásainak kialakítása? Írd meg nekünk: happyhet@nngyk.gov.hu

Oktatás

A HAPPY-hét során javasolt egy kifejezetten a helyes folyadékfogyasztási szokásokról szóló oktatásban is részesíteni a gyerekeket. Ehhez segítségül korcsoportokra differenciált óravázlatokat és prezentációkat bocsátunk rendelkezésre.

Oktatóanyag felső tagozatosoknak, középiskolásoknak

Tanári segédlet: óravázlat

Vetíthető pdf-prezentáció

EGÉSZSÉGEDRE – Igyál vizet mindennap! – oktatóvideó

Animációs oktatóvideó a merokanal.hu Youtube-csatornáján:

https://youtu.be/benxvWtF8YY

10 tipp víziváshoz – oktatóvideó

Animációs oktatóvideó a merokanal.hu Youtube-csatornáján:

https://youtu.be/benxvWtF8YY

Az élet kútja – oktatóvideó

Oktatóvideó iskolásoknak, az okosdoboz.hu oldalon:

https://www.okosdoboz.hu/video?id=34

Víz-kincs sorozat

Az iskolai tanórán levetíthető, a vízről szóló tájékoztató filmek, melyeket a Magyar Víziközmű Szövetség (MaVíz) bocsátott az iskolák rendelkezésére.

Csoportokban is feldoldolgozhatók, a tanulságokat a csoportok megoszthatják egymással, prezentáció keretében.


Plakátok

Nyomtassák és helyezzék ki az iskolában a HAPPY-hét hivatalos plakátjait, illetve osszák meg azokat elektronikusan a szülőkkel, gondviselőkkel, hogy az üzenetek a család minden tagjához eljussanak!

+ Plakát, szórólap készítése
Beszélgessen a tanulókkal a vízfogyasztás fontosságáról, majd a tanulók készítsenek plakátokat, szórólapokat, melyeknek az üzenete, hogy elsősorban vizet és ne cukros italokat igyanak. Az elkészült művekkel díszítsék az osztálytermet, iskolát.

Cukrozott üdítő vs. víz

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

A víz a legjobb szomjoltó!

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

A kiszáradás mértékéről tájékoztató plakát, minden korosztálynak

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Egészségedre!

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.

Szülőknek szóló plakát

Nyomtatható A3 vagy A4 méretben.


Online megoldható feladatok

Beszélgetés, képek alapján (5-6. osztály)

https://wordwall.net/hu/resource/28280779/happy-hét

A víz körforgása

https://www.okosdoboz.hu/feladatsor?id=450

Keresztrejtvény, összefoglaláshoz

https://learningapps.org/display?v=p618pu60n21

Szókereső: VÍZ

https://learningapps.org/view18526636

Szókereső: KISZÁRADÁS

https://learningapps.org/18529344

Szókereső: ITALOK

https://learningapps.org/view18527030


Vízidő

A tanórák kezdetét és végét jelző csengetés rendjébe beilleszthe­tő egy új, szabályos időközönként (kb. óránként) felhangzó rövid csengetés vagy dallam, amely emlékezteti a tanulókat a rendsze­res folyadékpótlás fontosságára. Ahol a csengetési rend változta­tására nincs lehetőség, a vízivásra figyelmeztető szignál, dallam, stb. ugyanígy akár az iskolarádióban is elhangozhat vagy osztá­lyonként kijelölt felelősök (pl. hetesek) hívhatják fel társaik figyel­mét a szükséges folyadékpótlásra, minden tanóra előtt vagy után.


Vízivás engedélyezése a tanórák alatt

A legtöbb iskolában tiltott a tanórák alatti evés-ivás.
A HAP­PY-hét idejére az ivásra vonatkozó korlát feloldható: a tanulók számára megengedhető, hogy ha szomjasak, álmosnak érzik magukat, szédülnek, fáj a fejük, a tanítás alatt is felfrissíthessék magukat egy pohár víz elfogyasztásával (természetesen az óra menetének megzavarása nélkül).

Javasoljuk az iskolák vezetői számára, hogy fontolják meg, hogy ne csak a HAPPY-Hét ideje alatt, hanem a tanév valamennyi napján engedélyezzék a tanóra alatti folyadékpótlást a gyere­kek számára.


Vízbár

Folyadékpótlást ösztönző ötlet lehet, ha pl. a büfé egyik sarkában vagy az osztályteremben, a kihelyezett vízautomata körül berendeznek egy olyan „klubhelyiséget”, ahol a tanulók szívesen megpihennek a szünetekben, hogy elfogyasszanak egy-egy pohár vizet. A „vízbárban” kialakítható bárpult, ahol a „mixer” vízalapú (bogyós gyümölccsel, narancs-, grapefruit-, citromkarikákkal, stb. ízesített, cukormentes) „koktélokat” kever, melyeket különböző formájú jégkockákkal, színes szívószállal kínál. A bárban – naponta vagy szünetenként – váltott „mixerek” is dolgozhatnak; dekorációként vizes palackokból készített díszek, a vízfogyasztást népszerűsítő poszterek is felhasználhatók. Minden iskolát arra biztatunk, hogy a HAPPY-Hét lezárása után is üzemeltessék a „vízbárokat” ezzel is biztosítva a mosdón kívüli vízivás lehetőségét.


HAPPY-társasajáték (Dobble)

A népszerű Dobble nevű társasjáték alapján készült egyszerű játékunk gyors reflexeket és jó megfigyelőkészséget igényel.


Bingó! – 4. osztályos kortól

Rendhagyó Bingó! játék, amivel szórakozva tanulhatnak a gyerekek.

Szükséges eszközök:

  • osztálylétszámnak megfelelő számú nyomtatott bingótábla
  • íróeszközök


Víz, a tananyag részeként

Az ivóvíz jelentőségének, a cukros üdítők káros hatásainak kérdése a tananyagba ágyazottan, az egyes tanórák részeként is felmerülhet. Például

  • matematika órán kiszámolhatják, hogy mennyi cukor van az egyes cukros italokban; napi fél liter cukros üdítő elfogyasztása mennyi többletcukor-bevitelt jelent hetente, havonta évente stb.
  • kémia órán karamellizálhatják a cukros üdítőket, megvizsgálhatják, hogy az ásványvizek milyen ásványi anyagokat és nyomelemeket tartalmaznak
  • biológia órán diagramon ábrázolhatják az egyes szervek víztartalmát vagy hogy mennyi vizet isznak az egyes állatok
  • fizika órán kiszámolhatják, hogy mennyi mozgás szükséges egy 0,5 literes cukrozott üdítő „elégetéséhez”
  • természetismeret keretében beszélhetnek a vízfelhasználás jelentőségéről, kiszámolhatják, hogy egy átlagos tanulónak mekkora a „vízlábnyoma”, gyűjthetnek ötleteket a vízpazarlás visszaszorítására
  • rajzórán készíthetnek vízivás témájú plakátot
  • médiaórán beszélgethetnek az üdítőreklámok hatásáról, készíthetnek vízreklámot
  • tornaórán keretében megszervezhetik a „vízpróba” sportversenyt
  • nyelvtan keretében gyakorolhatják a szövegértést víz témájú szövegeken

Vízpróba – sportverseny

A résztvevők – a tízpróba mintájára – különböző versenyszámokban indulnak vizes palackos váltófutástól a „palackkitartáson” át (ki meddig bírja oldalra nyújtott karokkal kitartani a 0,5 vagy 1 literes vizes palackot) a vizes palackok felhasználásával kiépített akadálypálya teljesítéséig. Eközben a szurkolók palackokból készített dobokkal, csörgőkkel (rizzsel, apró kaviccsal megtöltött palackokkal) buzdíthatják a versenyzőket.

A sportesemény jó alkalom arra, hogy emlékeztessük a gyerekeket, hogy az izzadással vizet veszítenek, melyet pótolniuk kell. Figyelmeztessük a gyerekeket, hogy sportoláskor az átlagosnál is több vizet kell inniuk.


Szövegértési feladatokhoz felhasználható, víz témájú szövegek


Közös ötletelés

Gyűjtsenek a tanulók közösen (kisebb csoportokban vagy osztályszinten, pl. az online scrumblr alkalmazás használatával) ötleteket az alábbiakhoz:

  • Hogyan vegyük rá magunkat a rendszeres vízivásra? (tippek, trükkök, módszerek)
  • Hogy csökkentsük az üdítőfogyasztásunkat? (tippek, trükkök, módszerek)

Vízivásra emlékeztető órarend

Az órarendet jutalomként/díjként is oszthatjuk a HAPPY-hét folyamán. Érdemes kartonra nyomtatni, hogy tartósabb legyen.


Most mutasd meg!

Nyomtassuk, majd vágjuk ki a játékhoz tartozó cédulákat. Osszuk a tanulókat két csoportra. Válasszunk egy jelentkezőt az egyik csoportból, aki kihúz egy szót/kifejezést és némán elmutogatja azt az osztálynak. A játékban mindkét csoport egyszerre vesz részt. Ha az éppen mutogató játékos csapattársai találják ki a feladványt, a csapat 2 pontot kap, ha az ellenfél csapat nyer, 1 pont a jutalmuk. A következő körben a másik csoport egy tagja lesz a mutogató.


Lassítás

Nyomtassuk, majd vágjuk ki a játékhoz tartozó cédulákat. Az önként jelentkező tanuló húzzon egy cédulát, majd kapjon pár perc gondolkodási időt. Ha készen áll, olvassuk fel hangosan a cédulát az osztálynak és a tanuló mutogassa el a jelenetet először normál sebességgel, majd lassítva is (ekkor belevihet olyan elemeket, grimaszokat is, amiket „normál sebességnél” nem veszünk észre, ez nagyon vicces pillanatokat eredményezhet). Egyes jelenetekben akár több tanuló is részt vehet.

Ha szükséges, beszéljük meg a szituáció tanulságait a mutogatás előtt vagy közvetlenül utána (pl.: a cukros üdítőkben lévő cukorral hirtelen nagymennyiségű energia jut a szervezetbe, de mivel a cukorból származó energia hatása csak nagyon rövid ideig tart, ugyanolyan gyorsan, ahogy felpörögtünk, el is fáradunk stb.).

(Lásd: Beugró c. tévéműsor Lassítás c. jelenetei.)


Rímfaragás

Olvassuk fel hangosan a verseket az osztálynak.
A gyerekek találják ki a hiányzó szavakat.

A gyerekek megpróbálkozhatnak hasonló rímek faragásával is.


Vízizene

Pohárzene

Szükséges eszközök:

  • vékonyabb falú üvegpoharak (lehetőleg egyformák)
  • víz

Töltsük meg a poharakat különböző magasságig vízzel. Nedves ujjal körözzünk lassan a poharak peremén és teszteljük a hangokat. Figyeljük meg, hogy van, amelyik mélyebb hangot ad, van, amelyik magasabbat. Sorba tudjuk rendezni őket?

Üvegzene

Szükséges eszközök:

  • egyforma üvegek
  • víz

Keressünk, néhány egyforma üveget, és töltsünk mindegyikbe eltérő mennyiségű vizet. Kérjük meg a gyerekeket, hogy kissé oldalról fújjanak rá az üvegek szájára és hallgassák meg, milyen hangot ad ki. Melyik ad magasabb hangot? Melyik ad mélyebb hangot? Próbálják meg sorba rendezni, hogy hangsort alkossanak az üvegek! Majd kérjük meg a gyerekeket, hogy finoman kocogtassák meg az üvegek oldalát. Melyik üveg szól a legmagasabb, és melyik a legmé-lyebb hangon?


Gyerekek által készített kisfilmek

Animációk, rap, bábelőadás…

Nézze meg az osztály 2022-es HAPPY-hét, gyerekek által készített, kreatívabbnál kreatívabb kisfilmjeit, Youtube-csatornánkon! Ha kedvet kaptak, készítsenek hasonlót!