A laktózérzékenyek diétájának főbb szempontjai

Kategória: Diéta, Egyéb | 0

Részlet a Diétás étkezés – az OGYÉI szakmai kiadványa szülőknek, közétkeztetőknek kiadvány Laktózintolerancia c. fejezetéből. A kiadvány teljes terjedelmében itt olvasható.

“Az útmutató célja, hogy eligazítsa a szülőket, pedagógusokat, gyermekélelmezésben dolgozó szakembereket a leggyakoribb diétákat illetően, támogassa az egységes szemlélet kialakítását a témában érintettek között, szem előtt tartva, hogy a diétás étkezést orvosilag igazolt egészségügyi probléma esetén, dietetikus szakember segítségével folytassák.”

Mit kell kihagyni az étrendből tejcukor-érzékenység esetén?

A tejcukor a tejben és a tejből készült, tejet tartalmazó élelmiszerekben előforduló összetett cukor. A legtöbb tejcukor a tejben található. A savanyított tejtermékek (joghurt, kefir) ennél kevesebbet tartalmaznak, míg a hosszú érlelési idejű sajtok egyáltalán nem tartalmaznak laktózt. Fontos, hogy aki a tehéntejben lévő tejcukorra tüneteket mutat, az más állat (juh, kecske stb.) tejének fogyasztását sem tudja tolerálni, hiszen az összes állati eredetű tejben megtalálható a laktóz.

Mi tartalmazhat tejcukrot?

Tejcukrot tartalmaznak a tejek, tejtermékek (sajt, sajtkrém, túró, joghurt, gyümölcsjoghurt, kefir, ízesített kefir, tejföl, habtejszín, kávétejszín, főzőtejszín, író, írópor, tejsavó, tejsavópor, tejpor, vaj, vajkészítmények stb.) és ezek felhasználásával készült ételek (pudingok, gyümölcsrizs, túrórudi, krémtúró, fagylaltok, jégkrémek stb.), italok (kakaó, tejeskávé, tejes turmixok stb.). Tejcukrot tartalmazhatnak a margarinok, egyes húskészítmények, különböző párizsik, virslik, szafaládék, krinolinok, májkrémek, konzervek, pékáruk (kenyér, vizes zsemle általában nem), ízesített reggeli gabonapelyhek, kész desszertek, édesipari, cukrász-, sütőipari, kényelmi termékek (instant levesek, salátaöntetek, félkész és késztermékek stb.) készítésénél is használhatnak tejcukrot. Azonban a leggyakoribb, elsődleges laktózintolerancia esetében általában ezek a termékek jól tolerálhatók.

A tejcukrot egyes termékek készítésekor adalék anyagként is felhasználják, emiatt

számos olyan élelmiszer, gyógyszer, fogkrém is tartalmazhat rejtett formában laktózt, melyekről nem is gondolnánk (pizzakrém, ketchup stb.).

Ezért minden élelmiszer, gyógyszer összetételét alaposan el kell olvasni a csomagoláson!

Mivel helyettesíthetjük a tejet, tejtermékeket?

Laktózmentes (vagy laktózszegény) étrendben is a kiegyensúlyozott táplálkozás irányelveit kell követni:

napi ½ l laktózmentes/ laktózszegény tejet vagy ennek megfelelő kalciumtartalmú tejterméket javasolt fogyasztani.

A boltokban ma már nagy választékban kaphatók a laktózmentes tejek, tejtermékek (tehéntúró, joghurt, túródesszertek, tejföl, tejszín, ízesített tejkészítmények stb.). Laktózintoleranciában az egyéni érzékenység széles határok között mozoghat. Például van, akinek akkor van panasza, ha megissza a tejet, de ha egy tejes főtt ételt fogyaszt, akkor már nincs tünete. A diéta tartása során ezt az egyéni toleranciaszintet mindig figyelembe kell venni.

A savanyított tejtermékek tejcukortartalma például 20−40%-kal kevesebb, mint a tejé, a túrók (kivéve az oltós alvasztású túrók) és sajtok pedig ennél is kevesebb laktózt tartalmaznak, így gyakran könnyebben beilleszthetők az étrendbe.

Kapcsolódó cikkek:
Mi az a laktózintolerancia?
Étkezési tanácsok laktózérzékeny gyerekek szüleinek