Tejre és tejtermékekre vonatkozó ajánlás, 60 éves kor felett – 1. rész

A tej és tejtermékek mindennapi fogyasztása azért különösen fontos a 60 év felettiek számára, mert az „izomépítő” állati fehérjéken túl nagyobb mennyiségben tartalmaznak a csontok egészségének fenntartásához hozzájáruló kalciumot, illetve a kalcium beépüléséhez szükséges D-vitamint.

A növényi italok (pl. szójaital, mandulaital, rizsital, kókuszital stb.), növényi sajthelyettesítők ezeket a létfontosságú tápanyagokat alapvetően nem tartalmazzák.

Ezért, ha szakorvos által igazolt táplálékallergia, -intolerancia nem indokolja, ne helyettesítse a tejet és tejtermékeket növényi alternatívákkal.

A megfelelő kalciumbevitel kiemelten fontos a nők számára, mert a változókorban a csontritkulás felgyorsul.

Ajánlás

  • Naponta 0,5 l tejet vagy ennek megfelelő mennyiségű (600 mg) kalciumot tartalmazó tejterméket fogyasszon el.
  • Válassza az alacsonyabb zsírtartalmú (félzsíros, sovány) és hozzáadott cukrot nem, vagy csak kis mennyiségben tartalmazó termékeket.
  • Sajtok, sajtkészítmények, ízesített túrókrémek esetén a kevesebb sótartalommal rendelkező termék mellett döntsön.

Magyarországon a 60 év felettiek mindössze fele fogyaszt megfelelő mennyiségű tejet, tejterméket (OTÁP 2009, 2014). Javítson Ön is a statisztikán és őrizze meg csontjai épségét!

A bejegyzés folytatódik…

Részlet a 60+​ egészség  – új nemzeti táplálkozási ajánlás időseknek c. kiadványból, amely az EFOP-1.8.10-VEKOP-17-2017-00001 „Komplex egészségvédelem és szemléletfejlesztés a táplálkozás és gyógyszerfogyasztás területén” elnevezésű projekt keretében készült.

További cikkek az időskori táplálkozásról, itt.