Tejre és tejtermékekre vonatkozó ajánlás, 60 éves kor felett – 2. rész

Ugrás a bejegyzés 1. részéhez…

Milyen tejet igyon?

A tartós tejek, a közhiedelemmel ellentétben semmilyen adalékanyagot, így tartósítószereket sem tartalmaznak. Az, hogy hosszabb ideig, és akár hűtés nélkül is elállnak, pusztán a csomagolási eljárásnak köszönhető.

A tartós tejek tápértéke érdemben nem különbözik a friss vagy nyers tejétől.

A tej kiválasztásakor fontosabb szempont annak zsírtartalma. Fogyasszon alacsonyabb zsírtartalmú (pl. 1,5%-os) tejet.

Tej- és tejtermék-utánzatok

A boltok hűtőpultjában a tej és tejtermékek mellett úgynevezett imitátumokat is találhat, melyek az állati eredetű összetevők mellett vagy helyett növényi eredetűeket (pl. növényi olajat, szóját), tartalmazhatnak.

Ezeknek a termékeknek a tápértéke általában eltér a „valódi” tejekétől, tejtermékekétől.

Jellemzően olcsóbbak és a nevük alapján is megkülönböztethetők a „valódi” termékektől: „reggeli ital”, „frissföl”, „finomföl”, „farmföl”, „pizzafeltét” stb.

Laktózérzékenység idős korban

A tejben, tejtermékekben különböző mértékben megtalálható tejcukorra (laktózra) való érzékenység idősebb korban gyakoribb. Ha tej-, tejtermékek fogyasztása után puffad vagy görcsös hasfájást, hasmenést tapasztal, forduljon háziorvosához.

Fontos, hogy akkor is elegendő mennyiségű fehérjét és kalciumot fogyasszon, ha a laktózt kerülnie kell, hiszen ezek a csontok és izmok egészsége szempontjából nélkülözhetetlenek. Kérjen tanácsot dietetikustól az Önnek megfelelő étrend kialakításához.

Részlet a 60+​ egészség  – új nemzeti táplálkozási ajánlás időseknek c. kiadványból, amely az EFOP-1.8.10-VEKOP-17-2017-00001 „Komplex egészségvédelem és szemléletfejlesztés a táplálkozás és gyógyszerfogyasztás területén” elnevezésű projekt keretében készült.